8 клас - технологія 2025-2026.

В I семестрі у нас модуль «Вишивка вільною гладдю»

Посилання на онлайн урок :

Людмила Тетервова запрошує вас на заплановану конференцію: Zoom.

https://us05web.zoom.us/j/81631401581?pwd=ZGk7GbDbXh2CuqkAT8zVY4kaI42abo.1 Ідентифиікатор конференциіїи: 816 3140 1581 Код доступа: K0aA6N

Дата : 27.11.2025

Тема 12. ехнологія виконання художньої гладі" (Синхронний режим).

     Гладь - це техніка вишивання, що виконується прямими або косими стібками, однакової або різної довжини, які щільно прилягають один до одного, утворюючи гладеньку поверхню вишивки. Багатоколірна тонова гладь нагадує малюнок олівцями або фарбами, де стібки лягають як штрихи і мають різну довжину. Під час вишивання цим видом гладі використовується велика палітра кольорів. Художня гладь дозволяє вливати один колір ниток в інший, що і утворює колоритний художній образ. 

Виконують художню гладь за вільним контуром ві­зерунка вишивки. Стібки вишивають знизу вверх або зверху вниз, щільно укладаючи один до одного, щоб не проглядалася тканина (мал. 1)



Мал. 1. Щільність укладання стібків художньої гладі на тканині

Аби перехід від одного відтінку кольору до іншого не мав різкої межі, стібки виконують різної довжини, чер­гуючи довгі й короткі стібки. Стібки кожного наступного ряду вшивають у проміжки між стібками попереднього ряду. їх укладають щільно, не залишаючи просвітку на тканині. Межі між рядами відтінків повинні бути ніби розмиті (мал. 2).


Мал. 2. Техніка  вишивання художньою гладдю

У художній гладі велике значення має напрямок стібків. Тому, для зручності, перед початком вишивання на папері, а потім і на тканині основи (спеціальним олівцем або маркером) роблять умовні лінії переходу від одного відтінку ниток до іншого та лінії напрямку стібків. Вишивають нитками одного відтінку вище й нижче умов­ної лінії, яка відділяє відтінки.

Для досягнення ефекту природності стібки спрямову­ють так, щоб повторювався природній напрям волокон пелюсточків, листків тощо. Тобто сама форма предмета підказує направлення стібків.

Починають вишивати з великих деталей візерунка, наприклад із квітів, якщо вишивають букет. Кольори наступних частин візерунка вишивки, наприклад листя, краще добирати вже після виконання вишивки квітів у кольорі. Тональний підбір ниток дає можливість виши­ти квітку або листок двома-трьома (і більше) відтінками одного кольору ниток: від світлого до більш темного, і навпаки.

Вишивання пелюстки квітки починають з умовного поділу її на дві рівні повздовжні частини. Від середи­ни верхньої частини вишивають праву половинку за її формою. Потім голку з ниткою протягують під вишити­ми стібками до лівого краю пелюстки й вишивають ліву половинку (мал. 3). Стібки виконують різної довжини (коротші – 3-4 мм, довші – 5-7 мм)



Мал. 3. Послідовність вишивання пелюстки

Після закінчення вишивання верхньої частини пе­люстки нитку закріплюють й обрізають, потім так само від середини починають вишивати другу частину пе­люстки ниткою іншого кольору. Вшивають стібки дру­гого відтінку між стібки першого, вкорочуючи й подо­вжуючи їх. Виконавши праву половинку, голку знову переводять на ліву частину і вишивають її. У такий спо­сіб вишивають усю пелюстку. Перехід кольорів роблять від світлішого – з краю, до темнішого – у середині.

Вишивання листків починають з правого боку, спря­мовуючи стібки від краю до середньої жилки (мал. 104). Перед вишиванням, ще на візерунку вишивки, розміча­ють кожну половинку листоч­ка на 2-3 частини, залежно від ширини листків. Позна­чають також напрямок стіб­ків листочка та його кольори і відтінки. Другу (ліву) поло­винку листка вишивають так само, у напрямку від середини до краю або від середини.

– У чому особли­вість техніки вишивання худож­ньою гладдю?

– Назви послідовність техніки вишивання пелюстки і листочків гладдю.

– Чому починають ви­шивати з крупніших деталей візерунка?



Мал. 4. Послідовність вишивання листочків

                                 Послідовність виконання домашньої практичної роботи: (частково вишити композицію художньою гладдю).
1. підібрати нитки в холодній або теплій колірній гамі (часто в одному кольорі необхідно    поєднати до 10 і більше відтінків);
2. закріпити робочу нитку без вузлика;
3. починати класти стібки з верхньої частини узору (пелюстки, квітки) до низу, спочатку йдуть стібки світлих кольорів, потім темніших;
4. стібки робити різної довжини, щоб перехід від одного кольору до іншого був плавним;
5. стібки розміщують за напрямком жилок квітів та листя.
     Під час практичної роботи здійснювати самоконтроль та самокорекцію. Слідкувати за дотриманням правил безпечної роботи та технологічними вимогами.
Сфотографувати роботи з двох сторін на надіслати у вайбер. 

      Українське прислів*я говорить: "Чим більше науки - тим розумніші руки"
 Упевнена, що кожен з вас виявить сьогодні свої здібності як найкраще, а ваші руки       будуть вправними й розумними.

Дата 20.11.2025

Тема 11.  Технологія виконання декоративної гладі. 

     Декоративна гладь характеризується виконанням вишивки яскравими нитками. Стібки ниток  кольору одного тону не повинні входити в нитки іншого тону. Кожен колір одного тону навмисно виконується окремо, ніби рядами. 
     Кольорова гама декоративної гладі може відрізнятися від природних кольорів предметів, що зображуються, проте форма їх завжди зберігається.
     У декоративній вишивці немає потреби в передачі природних кольорів, тому можна використовувати будь-які кольори ниток, які гармонійно поєднуються між собою.
Практична домашня робота.  Послідовність виконання.
1. Нанесені на тканину контури малюнка, поділити великі частини на декілька меньших;
2. закріпити нитку без вузлика;
3. починаємо вишивати двобічними стібками на верхній частині елемента малюнка, а потім наступний ряд стібків нитками іншого кольору.
4. Вишити великі малюнки декоративною гладдю.

Мал. 1. Декоративна гладь: а – техніка вишивання декоративною гладдю; б – фрагменти вишивки декоративною гладдю

Після перенесення малюнка декоративної гладі на тканину його розбивають на частини олівцем або спеці­альним маркером і вишивають спочатку одну частину візерунка за позначеним контуром, після чого закріплю­ють й обрізають нитку біля основи. Наступну частину контуру вишивають вишивальною ниткою контрастно­го кольору.


Декоративна гладь
У багатокольоровій декоративній гладіпоєднують м'які, тонкі кольорові переходи, а також яскраві контрастні кольори, інколи з обрам­ленням чорними нитками. Цією глад­дю виконують узори стилізованих квітів, зооморфних фігур на декора­тивних виробах та на одязі.
Одним із видів декоративної ви­шивки є атласний шов, який виконується з лицьового боку узору і потребує мало ниток. Стібки атласного шва нагадують атласне пере­плетення тканини, тому що під його виконання стібки одного ряду за­ходять кінцями між стібки другого. Виворітний бік атласного шва має вигляд розсипних дрібних стібків.

   Домашнє завдання.   Вишити великі малюнки декоративною гладдю.                                             Шановні діти!

     Наближається завершення модуля та незабаром кінець семестру. Я пропоную виконати вироби в найближчий час, щоб своєчасно отримати тематичні та семестрові оцінки. 

   Сфотографувати роботи з двох сторін та надіслати у вайбер.

Дата 13.11.2025 (перший тиждень після осінніх канікул)

Тема 10. Технологія виконання простої білої гладі. (Синхронний режим).

Мета:

-навчальна: продовжувати знайомитись з ручними швами; навчитись виконувати просту білу гладь; повторити правила ТБ;

- розвиваюча: розвивати окомір, мислення, пам*ять;

- виховна: виховувати старанність, охайність.

       Хід заняття

І. Організаційна частина.

Доброго дня!

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Біла гладь – витончена вишивка, виконана нитками білого кольору на білому, ледь сірому або жовтуватому фоні (мал.), Вишивання стібків у різних напрямках надає цій вишивці тіньового ефекту.


   

Мал. Фрагменти білої гладі

Білою гладдю найчастіше вишивають рослинні ві­зерунки, монограми. Поєднуючи білу і прорізну гладь, різноманітні види мережки та інші оздоблювальні шви, виконують вишукану столову, постільну, натільну бі­лизну, елементи одягу (комірці, манжети, рукава тощо), хустки та інші декоративні вироби.

Для того щоб максимально виявити творчу фанта­зію щодо виготовлення виробу з вишивкою, треба ово­лодіти якомога більшою кількістю технік вишивання. Пам’ятай, кожна творчо вишита вручну річ передає час­точку душі майстра вишивки, його унікальну енергію та цінується значно вище, ніж наймайстерніша машинна вишивка.

ІІІ. Практична робота.

Вишити фрагмент білою  гладдю  ( можно  іншим кольором весь фрагмент).

Дівчата, не накопичуйте борги, роботи виконуйте  та присилай своєчасно!

Дата: 30.10.2025

Тема 9.  Технологія виконання двобічної (двосторонньої) гладі із настилом. 

Мета:

-навчальна: продовжувати знайомитись з ручними швами; навчитись виконувати двосторонню     гладь з настилом; повторити правила ТБ;

- розвиваюча: розвивати окомір, мислення, пам*ять;

- виховна: виховувати старанність, охайність.

       Хід заняття

І. Організаційна частина.

Доброго дня!

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Двобічну випуклу гладь (із настилом) використовують для досягнення у вишивці ефекту випуклості й рельєф­ності. Виконують її так: контури малюнка обшивають швом “уперед голку”, потім вишивають цим же швом “настил” за формою візерунка (мал. 1, а). Чим щіль­ніше виконано настил, тим більш випуклою буде гладь. Товщина нитки, якою вишивають настил, залежить від розміру випуклості.

Мал. 1. Двобічна випукла гладь (із настилом): а – настил для двобічної гладі; б – прямі стібки гладі;

В – косі стібки гладі

Потім над настилом виконують двобічну гладь, у про­тилежному до настилу напрямку прямими або косими стібками (мал. 1, б, в). Стібки гладі виконують точно за контуром, щільно укладаючи їх один до одного.

Деякі елементи вишивки оздоблюють горошинами й вузликами. Техніка виконання горошин схожа на техні­ку виконання двобічної випуклої гладі (мал. 2), Для ви­конання вузликів закріплену нитку двічі або тричі намо­тують на голку, потім голку, притримуючи намотану на неї нитку, вколюють біля закріпленої нитки (мал. 3).

Мал. 2. Горошини

Мал. 3. Вузлик

ІІІ. Домашнє завдання.
Вишити квітку, ягідки або листок двобічною гладдю із настилом.

Шановні учні! Фотографуйте з обох сторін і надсилайте свої роботи у вайбер.


Дата 04.11.2024 

Тема 8.  Технологія виконання двобічної (двосторонньої) гладі із настилом. (Синхронний режим).

Мета:

-навчальна: продовжувати знайомитись з ручними швами; навчитись виконувати двосторонню     гладь з настилом; повторити правила ТБ;

- розвиваюча: розвивати окомір, мислення, пам*ять;

- виховна: виховувати старанність, охайність.

       Хід заняття

І. Організаційна частина.

Доброго дня!

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Двобічну випуклу гладь (із настилом) використовують для досягнення у вишивці ефекту випуклості й рельєф­ності. Виконують її так: контури малюнка обшивають швом “уперед голку”, потім вишивають цим же швом “настил” за формою візерунка (мал. 1, а). Чим щіль­ніше виконано настил, тим більш випуклою буде гладь. Товщина нитки, якою вишивають настил, залежить від розміру випуклості.

Мал. 1. Двобічна випукла гладь (із настилом): а – настил для двобічної гладі; б – прямі стібки гладі;

В – косі стібки гладі

Потім над настилом виконують двобічну гладь, у про­тилежному до настилу напрямку прямими або косими стібками (мал. 1, б, в). Стібки гладі виконують точно за контуром, щільно укладаючи їх один до одного.

Деякі елементи вишивки оздоблюють горошинами й вузликами. Техніка виконання горошин схожа на техні­ку виконання двобічної випуклої гладі (мал. 2), Для ви­конання вузликів закріплену нитку двічі або тричі намо­тують на голку, потім голку, притримуючи намотану на неї нитку, вколюють біля закріпленої нитки (мал. 3).

Мал. 2. Горошини

Мал. 3. Вузлик

ІІІ. Домашнє завдання.
Вишити квітку, ягідки або листок двобічною гладдю із настилом.

Шановні учні! Фотографуйте з обох сторін і надсилайте свої роботи 

Дівчата, не накопичуйте борги, роботи виконуйте  та присилай своєчасно!

Шановні учні! Фотографуйте з обох сторін і надсилайте свої роботи у вайбер.


Дата: 23.10.2025

Тема 8. Технологія виконання двобічної (двосторонньої) гладі без настилу. 

Мета:

-навчальна: продовжувати знайомитись з ручними швами; навчитись виконувати двосторонню гладь без настилу; повторити правила ТБ;

- розвиваюча: розвивати окомір, мислення, пам*ять;

- виховна: виховувати старанність, охайність.

       Хід заняття

І. Організаційна частина.

Доброго дня!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.       Де найпоширеніше була застосована «однобічна вільна гладь»?

2.       Технологія виконання однобічної вільної гладі.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Двосторонню гладь без настилу вишивають двобічними стібками, які щільно прилягають один до одного по формі узору вишивки.

     Нитки для вишивання бажано добирати гладеньки, м*які й блискучі (акрилові, муліне, шовк).

    Двобічна гладь плоска по вільному контуру широко використовується для вишивання рослинних  орнаментів. Лицьовий і виворітний боки роботи мають однаковий вигляд.

. Візерунок для двобічної пласкої гладі добирають з невеликими елементами, наприклад, квіточками з листям, тому що стібки такої вишивки повинні бути не більшими за 1 см.

                  


Під час виконання двобічної гладі голку з лицьового боку вколюють точно за контуром візерунка, з виворітного боку проводять її за всією шириною фрагмента візерунка і вико­люють точно за контуром візерунка. Стібки щільно укла­дають один до одного, щоб не проглядалося тло тканини (мол. 107, а). Стібки гладі розташовують за формою візерунка, тому вони мають різну довжину і нахил. У пелюстках квітів стібки спрямовують від краю до центра (мал. 107, б). У листках – від краю до середини (мал. 107, в).



                                             Мал 107. Двобічна пласка гладь

IV. Закріплення нового матеріалу.

1.    Який узор потрібно добирать для вишивки двосторонньою гладдю без настилу?

2.    Де використовується цей вид гладі?

V. Домашня практична робота.

1. Частково вишити вироби двосторонньою гладдю без настилу.

Під час практичної роботи дотримуватись правил безпечної роботи та санітарно-гігінічнії вимог.

Сфотографувати вишивки з обох сторін (з лицьової та виворітньої сторін), підписати та надіслати у вайбер.

Дівчата, не накопичуйте борги, роботи виконуйте  та присилай своєчасно!

Бажаю успіхів та чекаю ваші роботи!

Дата: 16.10.2025

Тема 7. Технологія виконання однобічної вільної гладі. (Синхронний режим).

Мета:

-навчальна: продовжуватись знайомитись з ручними швами, навчитись виконувати однобічну вільну гладь, повторити правила безпечної роботи;

- розвиваюча: розвивати окомір, мислення, пам*ять;

- виховна: виховувати старанність, охайність, шанобливе ставлення до народної вишивки.

                                           Хід заняття

І. Організаційна частина.

Добрий день! Діти, чому не всі присилають виконані вами домашні завдання: завдання в зошитах та практичні роботи. Чекаю!!!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Дайте коротку відповідь у зошитах на питання:

1.       Які можуть бути поєднання кольорів?

2.       На які види поділяється кольорова гама?

3.       Назвіть три основні кольорові спектри.

ІІІ. Мотивація навчальної частини.

     Основою техніки вишивання вільною гладдю є стібки, які утворюють рівну й гладку поверхню – це і пояснює назву «гладь».

     Техніка виконання різних видів вільної гладі різниться.

Сьогодні ви повинні навчитись виконувати однобічну вільну гладь.

IV. Вивчення нового матеріалу.

     За часів Київської Русі було дуже поширено шитво золотом та сріблом. У кінці ХІ ст Анна-Янка – дочка великого князя Всеволода, сестра Володимира Мономаха, заснувала в Києві школу, в якій вчила майстерності вишивання золотом та сріблом.

     Найбільш поширеним був шов «однобічної вільної гладі», коли металева нитка пропускалася не через всю тканину, а тільки з лицьової сторони. На виворотній стороні – пунктири від стібка (2 – 3 нитки).

     Однобічною гладдю вишивали церковне шитво – це гаптовані, тобто вишиті шовковими, золотими або срібними нитками предмети церковного культу та одяг православного духовенства.

Наприклад:

1.       фрагмент фелона «Вознесіння», XVII ст.

2.       фрагмент фелона (ветхнє вбрання священника) «Благовіщення» XVII – XVIII ст.

3.       фрагмент плащаниці, виконаний за малюнком В. Васнецова 1896 – 1897 рр.

ІV. Інструктаж та практична робота.

1.       Повторити правила безпечної роботи з голкою та ножицями та дотримуватись їх .

2.       Санітарно-гігієнічні вимоги під час вишивання.

3.       Технологія виконання.

А) підбири узор;

Б) вибрати напрям вишивання;

В) підготуй нитки;

Г) закріплення нитки без вузла.





4.       Вишити  (частково) однобічною вільною гладдю. Під час вишивання виконувати самоконтроль та самокорекцію.

I.                   Закріплення нового матеріалу. Знати:

1.       Де найпоширеніше була застосована «однобічна вільна гладь»?

2.       Технологія виконання однобічної вільної гладі.

3.       Сфотографувати вишивки з обох сторін (з лицьової та виворітньої сторін), підписати та надіслати у вайбер.

Бажаю успіхів та чекаю ваші роботи!

Дата : 09.10.2025

Тема  6. Колірна гама та кольорові сполучення. (Синхронний режим).

Мета:

-навчальна: ознайомитись з кольоровою гамою та кольоровими сполученнями; навчити поєднувати кольори;

- розвиваюча: розвивати мислення, пам*ять;

- виховна: виховувати зацікавленість до роботи; інтерес потреби виявити себе в різноманітних видах творчої діяльності.

                                                          Хід заняття

І. Організаційна частина.

Доброго дня, дівчата! Чому не працюємо? Ви повинні вже відповісти на три теста  у зошиті + практична робота. Чекаю відповіді на цьому тижні.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Дайте визначення:

1.     Що таке узор?

2.     Як ви міркуєте, між поняттям «узор» і «орнамент» є різниця?

3.     На основі чого будується орнамент?

4.     Що таке композиція?

5.     А що ми називаємо стилем?

ІІІ. Мотивація навчальної частини.

    Кожний сприймає світ по-своєму. Одна людина бачить його в «рожевих тонах». Інша все сприймає похмуро. Кожний художник, майстер, вишивальниця намагається вибрати своєрідні кольорові відповідності. В умінні барв лежить уміння пов*язати кольори.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.     Регіональні особливості оздоблення виробів.

Жіночий одяг оздоблювали надзвичайно гарно. У барвистій вишитій сорочці , яскравій плахті, оздобленій карсетці дівчина виглядала немовби букет живих квітів.

- Діти, хто знає з якої області «йдуть» ваші «коріння»?

Кожна місцевість і навіть окремі села в Україні мають свої особливі традиції вишивання: перевагу віддають тому чи іншому кольору, узору, техніці вишивання.

Так в Київській області та на Вінниччині вишивають переважно чорними нитками або чорними у поєднанні з червоними.

     В українській пісні «два кольори» червоний колір асоціюється з любовью, чорний – із журбою.

На Полтавщині багато вишивок виконують білими нитками, використовують блакитні і жовті відтінки.

На Житомирщині та Рівненщині – узори червоного кольору у поєднанні з синім або чорним.

На Закарпатті вишивають яскраві багатоколірні узори.

     Традиції вишивки завжди бережно передавалися з покоління в покоління, від матері до дочки. За кольором, орнаментом, способом розподілу орнаменту на виробах завжди можна визначити місце виготовлення вишивки.

-         Як ви вважаєте, якими кольорами виконують вишивки на Дніпропетровщині??? Відповідь обгрунтуйте.

2.      Народна вишивка захоплює нас не тільки досконалою композицією, але і різнобарвним колористичним вирішенням – від одноколірних до багатобарвної гами супідрядних один одному відтінків.

     Майже скрізь в Україні вишивають двома кольорами ниток: червоними і чорними; червоними і синіми; блакитними і коричневими; білими по білому або сірому.

   Поєднання кольорів може бути контрастним або тональним. Тональне поєднання передбачає підбір відтінків одного кольору від світлого до темного.

                Кольорові гами:

А) тепла (кольори наближають – найбільш це стосується жовтого кольору);

Б) холодна (віддаляють – синій).

 



     При вишиванні різними кольорами ниток необхідно добирати нитки в одній колірній гамі з урахуванням кольору тканини. Треба пам*ятати, що фон не повинен не випинатися і не пропадати, а підкреслювати головні деталі, створювати гармонію.

     При вишиванні одягу треба враховувати призначення виробу, сезон носіння, вік, національні особливості. Колір у такому разі підбирають більш спокійний, ніж для декоративних речей.

3.      Гармонійне поєднання всіх кольорів вишивки є обов*язковим.

     Найпростішим є поєднання розбілених і затемнених тонів одного кольору, наприклад: фіолетовий, бузковий, білий.

     Яке поєднання краще зробити, вирішує вишивальниця, враховуючи призначення  вишитого виробу. Тут слід брати до уваги колір фону та окремих частин малюнка.

ІІІ. Самостійна домашня робота.

1.      Дослідити інформацію: який колір ниток застосовють під час вишивки нашого регіону.

2.    *  Написати повідомлення на тему: «романтична історія або історія виникнення голки, п*ялець, наперстка, ниток» (на вибір).

3.      Придбати  тканину для вишивання гладдю, голку з невеликим вушком та нитки для вишивання. (Тканину підрубити з чотирьох сторін, щоб не саталась, методом підгибу – 2 раза по 5 мм).

4.      Підібрати в інтернеті або намалювати самім композицію для вишивання. Вся композиція повинна складатися з невеликих квітів, а по об*єму на лист А4. (Малюнок спочатку виконайте на листі А4, підкладіть його під тканину і обведіть простим олівцем.) Для вишивки підготовте п*яльця.

5.       Сфотографувати,  підписати та надіслати  на вайбер.

Бажаю успіхів та чекаю ваші роботи! 

Дата 02.10.2025

Тема  5. Орнаментальність та стилізація малюнків. Перенесення малюнка на тканину. (Синхронний режим).

Мета:

-навчальна: ознайомитись з орнаментами та стилізацією малюнків; навчитись розрізніти сучасні орнаменти, використовувати їх;

розвиваюча: розвивати творчі здібності, пам*ять;

виховна: виховувати шанобливе ставлення до традицій народної вишивки.

                                                                        Хід заняття

І.  Організаційна частина.

Доброго дня! В заведених зошитах записуйте число, місяць, тему  та

ІІ. Мотивація навчальної частини.

Прикраси з узорів і орнаментів можна  зустріти скрізь: на будовах театрів, будинках культури, в інтер*єрі приміщень, на предметах побуту (меблях, шкатулках, книгах, одязі тощо).

-          Що таке узор?

-          Узор – це рисунок. Різні лінії, форми, кольори на ньому можуть бути розміщені без певного порядку.

-          Узори створює навколишня природа. Усі, напевно, бачили в зимовий морозний день узори на віконному склі. Цей рисунок природи не можна назвати інакше, як узор.

-          Як ви міркуєте, між поняттями «узор» і «орнамент» є різниця?

Ми сьогодні на уроці дослідим: що таке «орнамент».

IV. Вивчення нового матеріалу.

1.       Слово «орнамент» в перекладі з латинської означає «прикраса».

Орнамент – це узор, що складається з повторюваних, ритмічно впорядкованих елементів – мотивів.

Самостійного значення орнамент не має, він слугує для прикраси поверхні, якого-небудь виробу, предмета, надає йому  виразності, краси, підкреслює його форму, фактуру.

Майже у всіх народів орнамент використовувався як оберіг. Його наносили на найважливіші і найвиразніші місця: на основу будинка, на знаряддя праці, предмети інтер*єру, особливо часто його використовували в народному костюмі, наприклад, вміщували на грудях вбрання матері-годувальниці.

Традиція нанесення орнаменту на рукавах є оберегом для працездатності людини, годувальника сім*ї.

Дослідження показали, що більшість народів зберігають свої національні орнаментальні системи (традиційні форми і фігури українських килимів, писанок, вишиванок).

Найпоширеніши мотиви орнаменту з функцією оберегу – кола, квадрати, ромби.

Людина намагалася використовувати закономірності, які лежали в природі.

     Орнамент може складатися з одного або кількох декоративних елементів чи фігур.

     Групу декоративних елементів, яка повтором створює орнамент, називають декоративною ланкою.

     На основі мотивів – символів і будуються орнаменти.

     За характерними ознаками їх поділяють на декілька основних груп: геометричні, рослинні, орнітоморфні (пташиний), зооморфний (тваринний), антропоморфні (людина), каліграфічні;

     Змішані: каліграфічно-антропоморфні, рослинно-орнітоморфні; пейзажні, сітчасті, стрічкові, центричні, предметні, геральдичні.

2.       Після дослідження виявили:

-          Композиція – творче поєднання різних елементів узору в єдине ціле та розташування їх на виробі.

-          Гармонія між формою виробу й оздобленням, між оздобленням і матеріалом, з якого він зроблений, називається стилем.

V. Закріплення нового матеріалу

                                                         Гра «Блеф-клуб»

Письмово написати номер питання і поставити правильно відповідь «так» чи «ні»

1.       1. Канва – це вид тканини, яку застосовують для вишивання вільною гладдю.

2.       2. Рапорт – найменша частина орнаменту, яка ритмічно повторюється.

3.       3. Для створення композиції колір не враховують?

4.       4. Композиція творче поєднання елементів узору, об*єднаних змістом, кольором, формою.

5.       5. Мотив – це гармонійно поєднанні між собою елементи  узору, які утворюють народну вишивку.

VІ. Інструктаж та практична робота

  

                       Існують такі основні способи перенесення малюнка на тканину:

·         за допомогою копіювального паперу;

·         за допомогою прозорого паперу;

·         за допомогою скла "на світло";

·         методом «припороху».

                           Самостійна домашня робота.

1.В зошиті записати число, тему та основні поняття, виділені червоним кольором.

2.Під час практичної роботи виконати вправу перенесення малюнка на тканину одним із найзручніших способів (в залежності від товщини тканини).

Можна (якщо тканина не товста) підставити малюнок під тканину і обвести його на тканині простим олівцем.

(Шановні батьки! Прослідкуйте: чи виконано домашнє   завдання  вашої доньки?! Тому, що роботи присилають не всі діти.)

Сфотографувати  ваші роботи , підписати та надіслати у групу вайбера.


Дата: 25.09.2025

Тема 4. Матеріали та інструменти для вишивання вільною гладдю. Санітарно-гігієнічні вимоги та правила безпечної праці. Схематичне зображення виконання вільної гладі. (Синхронний режим).

Мета:

- розширити знання про схематичне зображення технік виконання вільної гладі; повторити правила безпечної роботи й санітарно-гігієнічні вимоги щодо організації робочого місця для вишивальних робіт, навчити розрізняти схеми; 

     ознайомити з технологічними вимогами до вишитих виробів;

- розвивати просторову уяву, увагу;

-виховувати культуру праці.

                                                     Хід уроку

І. Організаційна частина.

Привітання та облік відсутніх.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

1. Які характерні особливості машинної вишивки?

2. Які можливості мають промислові вишивальні машини?

3. Яке призначення побудових вишивальних машин?

4. Які основні відмінності швейної машини з вишивальними можливостями та швейно-вишивальних машин?

5. Які види швів ми вивчили?

                             "Мозковий штурм"

1. Дайте визначення "вільної гладі".

2. У чому, на вашу думку, полягає різниця між вільною та лічильною гладдю?

ІІІ. Мотивація навчальної частини.

     Вишивка - це один з улюблених видів декоративно- прикладного мистецтва в Україні. 

     Протягом роботи на уроках 5-7 класах ми з вами знайомилися з різними видами швів української народної вишивки та створювали творчі проєкти. Той досвід, який ви набули  під час створення проєктів, знадобиться вам і в цьому році. 

Темою нашого уроку є: Матеріали та інструменти для вишивання вільною гладдю. Санітарно-гігієнічні вимоги та правила безпечної праці. Схематичне зображення виконання вільної гладі.

Під час вивчення теми, ми повинні: розширити знання про схематичне зображення технік виконання вільної гладі; повторити правила безпечної роботи й санітарно-гігієнічні вимоги щодо організації робочого місця для вишивальних робіт, навчити розрізняти схеми;  ознайомитись з технологічними вимогами до вишитих виробів;

IV.              Вивчення нового матеріалу.

1. «Класифікація швів за технікою вишивання»:
·         Глухі: гладь, прямий хрест, косий хрест;
·         Прозорі:  мережка, вирізування, виколювання.
2.  «Класифікація швів за способами вишивання»:
·         Вільні: стебловий, тамбурний, петельний, гладь;
·    Лічильні: косий хрест, кривулька, ретязь, навхрест, прямий хрест, мережки, вирізування, виколювання.
3. Матеріали та інструменти для вишивання вільною гладдю: голки, нитки, тканина, п*яльці, наперсток, ножиці.
4. ТЕХНОЛОГІЧНІ ВИМОГИ ДО ВИШИТИХ ВИРОБІВ
                                     (переписати у зошит і запам*ятати)

                                     У вишитих виробах не  повинно бути:

А) вузликів;

Б) кінців ниток;

В) петель із ниток;

Г) великих переходів (більше 0,5 см) вишивальної нитки з виворітного боку;

Д) стягування тканини вишивальною ниткою;

Є) довишивання елементів узору ниткою іншого кольору;

Ж) прорублень тканини голкою;

З) недовишитих елементів малюнка;

І) невідповідності тканини вишивальній нитці і навпаки;

К) деформації узору внаслідок неправильного підрахунку.

   V.       Заключна частина.

1. Підведення підсумків.

 2. Домашня робота.

Вивчити "класифікацію швів", підготувати матеріал, інструменти та приладдя для вишивки, схему-малюнок.

Дата: 18.09.2025

Тема 3. Види вільної гладі. Послідовність виконання роботи. (Синхронний режим).

Мета:

-навчальна: розширити уявлення про види вільної гладі; навчити розрізняти основні види гладі;

- розвиваюча: розвивати творчі здібності, просторову уяву;

- виховна: виховувати шанобливе ставлення до традицій української національної вишивки.

                                            Хід заняття

І. Організаційна частина.

Доброго дня всім та мирного неба! Я сподіваюсь, що вже всі підготували тканину, п*яльця,  голку, нитки та малюнок, який ви будете вишивати?!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.      Дайте визначення гладі.

2.      Які види гладі ви знаєте?

3.      У чому, на вашу думку, полягає різниця між вільною та лічильною гладдю?

4.      Класифікація швів за технікою вишивання.

5.      Класифікація швів за способами вишивання.

6.      Технологічні вимоги до вишитих виробів. Що не повинно бути у вишитих виробах?

Ви повинні знати відповіді на всі ці питання тому, що вони будуть на тематичному оцінюванні.

ІІІ. Мотивація навчальної частини.

    Вишивка – це древнє і вічно молоде мистецтво. Секрет його молодості – в єдності людини з природою, в умінні зберігати протягом століть і примножувати красу, дарувати людям радість зустрічі з прекрасним.

                                         Максим Рильський писав:

                              В небі сонця золотий клубочок

                              Розсипає нитки промінні,

                              Їх збирають рученьки дівочі

                              І гаптують їх на полотні.

IV.              Вивчення нового матеріалу.

Вільна гладь – та, що виконується за наміченими контурами узорів округлених або криволінійних форм.

                                               Вільна гладь:

Однобічна (заповнюється лише  лицьовий бік, на звороті залишається тільки пунктир з окремих стібків)

Двобічна (заповнюється швом лицьовий і виворотній бік, узор має однаковий вигляд з обох боків).

Однобічна гладь буває( має назви): верхошов, гладь «у прикріп», «вісімка», «атласна», «полтавська» тощо.

Двобічна:

з настилом: біла гладь;  прорізна гладь;  коса гладь;

без настилу: проста; контурна; штриховка; художня гладь.

V.                Самостійна практична робота.

                     Послідовність виконання роботи

1.     Підготуй тканину: визнач потрібний розмір тканини; щоб тканина не обсипалась, обметай її краї.

2.     Добери нитки потрібного тобі кольору.

3.     Підбири малюнок (можно з інтернету), або намалюй власну схему на папері в клітинку. (Чим дрібніше малюнок, тим краще його вишивати, а за  розміром він повинен бути майже на всю тканину, тобто на весь семестр). Краще брати рослинний орнамент.

4.     Користуючись схемою узору, визнач послідовність його виконання.

5.     Не забувай, що вишивка має бути бездоганною з обох боків.

6.     Оціни якісь виконаної роботи.

Дайте письмово в зошиті відповіді на питання: (відповіді «так» чи «ні»)

1.   1.  Вільна гладь: однобічна чи двобічна?

2.   2.  Вільна гладь – шов лічильний?

3.    3.  Стібки гладі повинні щільно прилягати одна до одної?

4.    4. Стібки гладі прокладають через одну нитку?

5.    5. Двобічна біла гладь прозора?

6.    6.  Двобічна коса гладь з настилом глуха?

7.     7. Двобічна з настилом прорізна гладь – шви глухі, лічильні?

8.     8. Двобічна без настилу проста гладь прозора?

9.     9. Двобічна без настилу контурна гладь – шви глухі?

1        10.   Художня гладь – шви прозорі, лічильні?

VI.              Домашнє завдання.

В зошитах записать число, тему, новий матеріал, дати відповіді (питання не переписувати) та починати виконувати самостійну практичну роботу (підготувати тканину, малюнок на папері).

Сфотографувати,  написати своє прізвище та надіслати у вайбер. (Роботи під псевдонімами не зараховую!)

Бажаю успіхів та чекаю ваші роботи!

Шановні діти! Вітаю з початком нового навчального року! Сподіваюся на тісну сівпрацю, відповідальне ставлення до навчання та бажання навчитись працювати, здобувати освіту!

Дата: 04.09.2025 і 11.09.2025

Тема 1-2. Сучасна комп*ютерна техніка для оздоблювальних робіт. (Синхронний режим).

I.                   Організаційна частина.

  Доброго дня! Дівчата, для 1 семестру вам треба придбати бавовняну (хлопчатобумажну) тканину однотонну  без малюнків 30 на 30 см(таку, з якої ви шили фартушки), якщо не знайдете тканину, то купить бавовняний платочек. Ще вам треба обов*язково п*яльця круглі (вони можуть бути дерев*яні або пласмасові, без них ви  не зможите вишивати), гостра голка з не широким вушком (щоб не рвала тканину), нитки акрілові для вишивання (ті, що ми вишивали в 5-6 класах.). Продовжити старий або завести новий зошит в клітинку, де ви повинні записувати тему урока, повідомлення та основні поняття нового матеріалу.

II.                 Вивчення нового матеріалу.

1. Нині широко використовуються ручні й машинні вишивки, якими оздоблюють різноманітні  вироби. Машинні вишивки – це особливий вид вишивки, що виконується спеціальними автоматичними машинами.

     Характерні особливості цієї вишивки:

– відсутність ручної праці під час вишивання;

 – швидкість і легкість виконання;

– можливість нанесення вишивки на крій або готовий одяг;

– можливість створення унікального стилю;

– тиражування екземплярів вишивки.

2.       Комп*ютеризовані вишивальні машини поділяють на промислові, напівпромислові і побутові.

Промисловими вишивальними машинами можуть вишивати кілька виробів одночасно на виробах із будь-якого матеріалу. Вони відзначаються великими розмірами, різними формами п*ялець, великою швидкістю роботи, кількома голками (від 1 до 24). Такі машинки управляються за допомогою комп*ютера – спеціаільного робочого місця дизайнера-програміста.

Напівпромислові вишивальні машини оснащені кількома голками для швидкісної вишивки, рідкокристалічними дісплеями й розширеними органами управління. Вони застосовуються під час малих виробництв. Деякі машини можуть підключатися до комп*ютера, на якому встановлено відповідне програмне забезпечення.

Побутові вишивальні мащини розраховані  на використання в невеликих ательє, в експериментальних відділах виробництва одягу, в будинках моди, в домашніх умовах.

3.       Процес машинної вишивки технологічно складається з двох основних взаємопов*язаних етапів:

А) ЕТАП КОНСТРУЮВАННЯ ВИШИВКИ – це процес створення програми для вишивальної машини.

Б) ТЕХНІЧНИЙ ЕТАП – це безпосереднє виготовлення вишивки за допомогою машини.

4. Професія «вишивальник машинною вишивкою» працює в системі «людина-техніка».  Існують такі споріднені професії: вишивальник вручну, корструктор вишивальних програм, дизайнер-програміст, художник-дизайнер, мереживниця, майстер народного промислу, швачка-мотористка. Такі професії можна здобути в професійно-технічних ліцеях, на спеціалізованих курсах.

     Для того, щоб досконало оволодіти професією вишивальника машинною вишивкою, необхідно знати:

-побудову вишивальної машини і правила її експлуатації;

- вимоги до якості машинної вишивки;

- вимоги до якості матеріалів текстильно-галантерейного виробництва й застосування їх з урахуванням властивостей;

- різні техніки вишивання;

- види узорів і способи їх розташування на полотні;

- види браку і способи його усунення тощо.

Що необхідно знати вишивальниці машинної вишивки?

Для вишивальника машинною вишивкою професійно важливими є:

·         Висока швидкість моторних реакцій;

·         Точна зорово-моторна координація (на рівні рухів пальців рук);

·         Розвинена просторова уява й колірна чутливість;

·         Гнучкий розподіл уваги;

·         Здатність до тривалої концентрації уваги;

·          Акуратність тощо.

Цю професію не слід обирати людям, які страждають на захворювання органів травлення, нирок і сечових шляхів, опорно-рухового апарату, нервової системи, органів зору й слуху (дальтонізм, косоокість, глаукома тощо).

В цьому семестрі ми з вами будемо вишивати вільною гладдю (не хрестиком.)

     Гладь – техніка вишивання, при якій площина узору повністю або частково заповнюється прямими  чи похилими стібками.

     Вишивка – це один з улюблених видів декоративно-прикладного мистецтва в Україні. Протягом роботи на уроках 5-6 класах ми з вами знайомилися з різними видами швів української народної вишивки та створювали творчі проєкти. Той досвід, який ви набули під час створення проєктів, знадобиться і в цьому році. Під час вивчення наступних тем, ми повинні розширити знання про схематичне зображення технік виконання вільної гладі, повторити правила техніки безпеки та санітарно-гігієнічні вимоги; навчитись розрізняти схеми, ознайомитись з технологічними вимогами  до вишитих виробів.

«Класифікація швів за технікою вишивання»:

·         Глухі: гладь, прямий хрест, косий хрест;

·         Прозорі:  мережка, вирізування, виколювання.

                                  «Класифікація швів за способами вишивання»:

·         Вільні: стебловий, тамбурний, петельний, гладь;

·         Лічильні: косий хрест, кривулька, ретязь, навхрест, прямий хрест, мережки, вирізування, виколювання.

Гра «Блеф-клуб» (виконати письмово в зошиті).

           Визначити правильні й помилкові твердження, позначивши їх знаком «+» або «-«.

 

1.       Перед початком роботи підготувати робоче місце.

2.       Ножниці класти на тканину.

3.       Стежити, щоб ножиці лежали попереду зі стуленими лезами, спрямовані кільцями до працюючого.

4.       Стежити, щоб ножиці лежали праворуч зі стуленими лезами, спрямовані кільцями до працюючого.

5.       Голки і шпильки тримати у спеціальних коробках.

6.       При пошитті користуватися подешечкою для голок.

7.       Користуватися будь-якими інструментами  (ножицями, голками, шпильками).

8.       Не користуватися тупими та іржавими інструментами (ножицями, голками, шпильками).

9.       Передавати голку зручним для працюючого способом.

10.   Передавати голку разом з ниткою.

11.   Якщо голка зламалась, не хвилюватися, попросити іншу.

12.   Якщо голка зламалась, її уламки обов*язково знайти, завернувши в папір, викинути на смітник.

13.   Нитку відрізати ножицями, а не відкушувати.

14.   Перед роботою та після неї перелічувати голки і шпильки.

Переписувати питання не треба, написати номер питання та поставии знак «+» або «-«.

                              ТЕХНОЛОГІЧНІ ВИМОГИ ДО ВИШИТИХ ВИРОБІВ

                                     (переписати у зошит і запам*ятати)

                                     У вишитих виробах не  повинно бути:

А) вузликів;

Б) кінців ниток;

В) петель із ниток;

Г) великих переходів (більше 0,5 см) вишивальної нитки з виворітного боку;

Д) стягування тканини вишивальною ниткою;

Є) довишивання елементів узору ниткою іншого кольору;

Ж) прорублень тканини голкою;

З) недовишитих елементів малюнка;

І) невідповідності тканини вишивальній нитці і навпаки;

К) деформації узору внаслідок неправильного підрахунку.

III.              Домашня робота.

1.     Записати  конспект уроку (виписати основні поняття, виконати завдання гри «блеф-клуба», переписати технологіні вимоги до вишитих виробів;

2.     Підготувати бавовняну тканину, п*яльця, голку та нитки для вишивання.

3.     *підготувати повідомлення на тему «класифікація вільної гладі».

Сфотографувати,  підписати та надіслати на мою електронну адресу: tetervovalyudmila@gmail.com

Бажаю успіхів та чекаю ваші роботи!

 


Комментариев нет:

Отправить комментарий