5 клас - технологія 2024-2025 н.р.
Дистанційне навчання.
5 - А: посилання на урок:
https://us05web.zoom.us/j/82446635851?pwd=ILZU6yqwef095iv9pb8bOwp2HbZQLy.1
5 - Б: посилання на урок:
https://us05web.zoom.us/j/82363900636?pwd=tb1rb1ifLoE9UsrUmdRvN4403jIfTc.1
ІІ семестр
Дата 07.02.2025
Тема 20. Графічне зображення та технологія виконання "петельного" шва. (Синхронний режим).
Дата 31.01.2025
Тема 19. Графічне зображення та технологія виконання "тамбурного" шва. (Синхронний режим).
Прислати роботи на електронну адресу: tetervovalyudmila@gmail.com
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
Оцінювання навчальних досягнень учнів з трудового навчання здійснюється у двох аспектах: оцінюється рівень оволодіння теоретичними знаннями та якість практичних умінь і навичок, тобто здатність до застосування вивченого матеріалу під час виконання практичних робіт. Критерії, за якими здійснюється оцінювання навчальних досягнень учнів мають комплексний характер. До них належить: рівень застосування знань та умінь в практичній роботі; уміння користуватися різними видами конструкторсько-технологічної документації та іншими джерелами інформації; дотримання технічних вимог у процесі виконання робіт (якість виробу); уміння організовувати робоче місце і підтримувати порядок на ньому в процесі роботи; рівень сформованості трудових прийомів і умінь виконувати технологічні операції; дотримання правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог; дотримання норм часу на виготовлення виробу; рівень самостійності у процесі організації і виконанні роботи (планування трудових процесів, самоконтроль і т. п.), виявлення елементів творчості.
Рівень навчальних досягнень учнів | Бали | Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
І. Початковий | 1 | Учень (учениця) може розпізнавати деякі об'єкти вивчення (матеріали, моделі, схеми тощо) та називає їх (на побутовому рівні); знає правила безпеки при роботі в навчальних майстернях |
2 | Учень (учениця) описує деякі технологічні об'єкти; розпізнає інструменти та обладнання для виконання практичних робіт | |
3 | Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення (обізнаний з деякими технологічними поняттями); може використовувати за призначенням робочі інструменти та обладнання | |
II. Середній | 4 | Учень (учениця) знає окремі факти, що стосуються технологічних об'єктів; виконує елементарні прийоми роботи інструментом |
5 | Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал з допомогою вчителя; може виконувати окремі операції; дотримується послідовності виготовлення виробу; володіє прийомами роботи інструментом | |
6 | Учень (учениця) самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу; дотримується технології виготовлення виробу; з допомогою учасників проекту і учителя виконує завдання, що стосуються певних етапів проектної діяльності | |
III. Достатній | 7 | Учень (учениця) самостійно і логічно відтворює фактичний і теоретичний матеріал; виконує практичну роботу відповідно до інструкцій вчителя; з допомогою учасників проекту і учителя виконує завдання, що стосуються усіх етапів проектної діяльності |
8 | Учень (учениця) виявляє розуміння навчального матеріалу, наводить приклади; може самостійно обирати конструктивні елементи виробу; раціонально організовує робоче місце | |
9 | Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і використовує набуті знання і уміння у стандартних ситуаціях; може самостійно та обґрунтовано обирати конструктивні елементи виробу | |
IV. Високий | 10 | Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями та уміннями і застосовує їх у нестандартних ситуаціях; з допомогою учасників проекту і учителя проектує та виконує всі види запланованих робіт |
11 | Учень (учениця) володіє глибокими знаннями і навичками з предмета, аргументовано використовує їх у нестандартних ситуаціях, знаходить і аналізує додаткову інформацію; самостійно проектує та виконує всі види запланованих робіт, допускаючи при цьому незначні відхилення у технологічних операціях | |
12 | Учень (учениця) має системні знання та навички з предмета, свідомо використовує їх, у тому числі, у проблемних ситуаціях; самостійно проектує та виконує, використовуючи відповідні технології, всі види запланованих робіт |
Дата 27.12.2024
Дата 20.12.2024
Тема 15. Оцінювання результатів проектної діяльності. (Синхронний режим).
Оцінка якості готового виробу
Критерії оцінювання:
1. відповідність виробу розробленій композиції;
2. зовнішній вигляд;
3. якість пошиття;
4. якість кінцевої обробки.
Домашнє завдання: чекаю сьогодні фото ваших виробів. (Ті дівчата, які своєчасно здавали, роботи повторно не присилати).
Тема 14. Тематична атестація. Послідовність виготовлення виробу. (Синхронний режим).
Мета:
- навчальна: навчити здійснювати самооцінку готового виробу; проводити презентацію власно виготовленого виробу;
- розвивальна: розвивати мислення, пам*ять;
- виховна: виховувати охайність, прищеплювати розуміння важливості дотримання правил безпеки.
Перебіг уроку
I. Актуалізація опорних знань
Прочитати тему та мету уроку.
II. Мотивація навчання
Дайте відповіді на питання:
- Як запобігти недолікам при виготовленні виробу?
- Якими вимірювальними інструментами можна визначити точність деталі або виробу?
IIІ. Викладання нового матеріалу.
Усі вироби, що виготовляються на промислових, приватних підприємствах та в побутових умовах, піддаються відповідному контролю якості. На промислових та приватних підприємствах цю роботу виконують контролери якості, у побутових умовах - безпосередньо виробник.
За відповідністю матеріалів тих чи інших виробів, вартістю і витратами матеріалів (наприклад, тканини, ниток для пошиття виробу тощо), витратами електроенергії, експлуатацією обладнання стежать контролери-економісти.
Від якості виробу залежить здоров*я, настрій того, хто цей виріб робив або кому подарували.
IV. Презентація власно виготовленого виробу.
При допомозі зору перевірте якість виробу. Така перевірка якості називається візуальним методом оцінювання. Візуальне оцінювання полягає у наступному: визначають загальний вигляд виробу, акуратність його виготовлення, чистоту обробки деталей і виробу загалом. Для контролю точності та відповідності розмірів швейних виробів заданим застосовують вимірювальні інструменти: лінійку, сантиметрову стрічку, лекала.
IV. Інструктаж та самостійна практична домашня робота.
З*єднайте відповідні деталі виробу петельним швом, наповніть ватою або синтепоном, вшийте стрічку (щоб можна було повісити на ялинку), зашийте отвір. Прислати зшитий виріб на електронну адресу: tetervovalyudmila@gmail.com
Дата 06.12.2024
Тема 13. Творча робота з виготовлення ялинкової прикраси. Планування роботи з виготовлення виробу. (Асинхронний режим).
Мета:
- навчальна: навчитись послідовно виготовляти вироби, добирати матеріал за кольором та фактурою;
- розвивальна: розвивати мислення, пам*ять;
- виховна: виховувати охайність, прищеплювати розуміння важливості дотримання правил безпеки; виховувати зацікавленість до роботи, інтерес до проектної діяльності.
Домашня робота. Самостійно вибрати ескіз ялинкової іграшки та користуючись послідовністю виконання роботи та практичними рекомендаціями: розклавши економно шаблони на тканині, вирізати та починати сшивати деталі ялинкових іграшок петельним швом. З*єднують відповідні деталі виробу петельним швом, наповнюють ватою або синтепоном, вставляють стрічку (щоб можна було повісити на ялинку), зашивають отвір.
Присилати роботи кожного тижня на електронну адресу: tetervovalyudmila@gmail.com
Дата 29.11.2024
Тема 12. Планування роботи з виготовлення виробу. (Синхронний режим).
Мета:
- навчальна: навчитись послідовно виготовляти вироби, добирати матеріал за кольором та фактурою;
- розвивальна: розвивати мислення, пам*ять;
- виховна: виховувати охайність, прищеплювати розуміння важливості дотримання правил безпеки; виховувати зацікавленість до роботи, інтерес до проектної діяльності.
Домашня робота. Самостійно вибрати ескіз ялинкової іграшки та користуючись послідовністю виконання роботи та практичними рекомендаціями: розклавши економно шаблони на тканині, вирізати та починати сшивати деталі ялинкових іграшок петельним швом. З*єднують відповідні деталі виробу петельним швом, наповнюють ватою або синтепоном, вставляють стрічку (щоб можна було повісити на ялинку), зашивають отвір.
Присилати роботи кожного тижня на електронну адресу: tetervovalyudmila@gmail.com
Дата 22.11.2024
Тема 11. Добір матеріалів для виготовлення виробу, визначення іх кількості. Добір інструментів. Послідовність виготовлення виробу.
Мета:
- навчальна: навчитись послідовно виготовляти вироби, добирати матеріал за кольором та фактурою;
- розвивальна: розвивати мислення, пам*ять;
- виховна: виховувати охайність, прищеплювати розуміння важливості дотримання правил безпеки; виховувати зацікавленість до роботи, інтерес до проектної діяльності.
I. Актуалізація опорних знань
Дайте відповіді на питання:
- З чого виготовляють щаблони?
- Що розуміють під поняттям "ескіз"?
II. Інструктаж та самостійна практична робота
Послідовність виконання роботи:
1. Розгляньте уважно ескіз свого виробу. Із зразків матеріалів доберіть саме ті, що підходять вам за кольором, якістю та фактурою.
2. Доберіть оздоблювальні матеріали відповідно до ескізу: тасьму, мереживо, вишивальні нитки тощо.
3. Доберіть нитки для шиття за кольором та товщиною.
4. Розклавши економно шаблони на тканині, вирізати та починати сшивати деталі петельним швом.
Практичні рекомендації:
1. при розкроюванні тканини у процесі виготовлення швейних виробів стежать, щоб не було бракованих місць на деталях крою (дірок, згинів фетру, розпливів фарби тощо);
2. при пошитті - щоб були рівні строчки, якісно з*єднані деталі, вдало підібрана фурнітура і оздоблення;
3. при вишиванні виробів стежать, щоб не було вузликів, перетягування ниток, а всі стібки лежали відповідно до вимог техніки вишивання.
Домашня робота. Користуючись послідовністю виконання роботи та практичними рекомендаціями: розклавши економно шаблони на тканині, вирізати та починати сшивати деталі ялинкових іграшок петельним швом. З*єднують відповідні деталі виробу петельним швом, наповнюють ватою або синтепоном, вставляють стрічку (щоб можна було повісити на ялинку), зашивають отвір.. За програмою у вас завжди по два урока, якщо ви вибрали пошиття не складної іграшки, то після кожниого уроку у вас повинна бути вона готова. А якщо дуже складна за технологією виготовлення, то можна виконати за дві неділі.
Дата 15.11.2024
Розділ: ялинкові прикраси.
Тема 10. Деталь. Загальні відомості про способи отримання деталей заданої форми із різних матеріалів.
Мета: ознайомити із способами отримання деталей із різних матеріалів; навчити розрізняти ці способи.
Мотивація навчання
1. Що розуміють під поняттям "техніка"?
2. Який виріб називають деталлю?
Викладання нового матеріалу
Будь-який виріб складається з простіших частин, які називають деталями. Деталь неможливо поділити на частини або розібрати, тому що її виготовляють із суцільної заготовки - одного куска матеріалу.
Виріб складається зі з*єднаних між собою деталей, що утворюють механізм.
Усі деталі, які використовують у техніці, поділяють на дві групи: типові (що широко застосовують в різних машинах) і спеціальні (що застосовують лише в окремих виробах).
З*єднання деталей, залежно від призначення, може бути рухомим нерухомим, рознімним і не рознімним.
Способи отримання деталей заданої форми із різних матеріалів.
Домашнє завдання: самостійна практична робота: виготовити ескіз (малюнок) для ялинкової прикраси; підібрати матеріал для виготовлення, визначення їх кількості; викроїти деталі свого виробу.
Приклад виконання іграшок:
https://www.youtube.com/watch?v=bZyx7XoRSHM
або: https://www.youtube.com/watch?v=k1ewIgXHIEE
Д/З
Виготовити ескіз (малюнок) для ялинкової прикраси; підібрати матеріал для виготовлення, визначення їх кількості; викроїти деталі свого виробу. Прислати мені на електронну адресу: tetervovalyudmila@gmail.com
Дата 08.11.2024 (перший тиждень після осінніх канікул).
Тема 10. Конструкційні матеріали. Текстильні волокна. Ознаки лицьового і виворітного боків тканини.
Мета:
- навчальна: ознайомитись із текстильними волокнами; навчитись розрізняти лицьовий і виворітний боки тканини;
- розвивальна: розвивати мислення, пам*ять;
- виховна: виховувати охайність, прищеплювати розуміння важливості дотримання правил безпеки; виховувати зацікавленість до роботи, інтерес до проектної діяльності.
Пояснення нового матеріалу.
Проектуючи вироби для виготовлення, треба вміти розрізняти найвідоміші види матеріалів, знати їх основні властивості, вміти добирати матеріали для виготовлення певного виробу. Найпоширеніші серед них - це деревина, метал, папір, картон, тканина, гума, пластмаси, скло.
У швейному та меблевому виробництві, транспорті, будівництві тощо досить широко використовують тканини. З них виготовляють одяг, взуття, меблі, спортивні товари, прикраси для інтер*єру.
За своїми властивостями та зовнішнім виглядом, кольором і фактурою тканини дуже різноманітні. Вони добре зберігають тепло, пропускають повітря, вбирають вологу, легко ріжуться різними інструментами, добре піддаються драпіруванню, зминанню, згинанню тощо.
Якщо із тканини висмикнути ниточку, розпушити її, то можна побачити, що вона складається із великої кількості маленьких, тоненьких і гнучких ворсинок, що називають волокнами. Волокна, з яких виготовляють тканини, нитки, пряжу називають текстильними. Процес виготовлення тканини називають ткацтвом.
Ознаки лицьового і виворітного боків тканини:
1. У тканині з вибитим малюнком на лицьовому боці малюнок чіткий, яскравий.
2. Гладко фарбовані тканини з лицьового боку більш гладкі, без вузликів, петельок, кінців ниток.
3. Тканини з гладкою блискучою поверхнею мають блискучий лицьовий бік та матовий виворітний.
4. У ворсових тканин з лицьового боку ворс довший, кращий ніж з виворітного, де його може не бути зовсім.
Домашнє завдання. Переглянути презентацію за посиланням:
https://drive.google.com/file/d/1ZtSfBqVvcaXRFObb0YGsam1WyswBnRqj/view?usp=sharing
Знати відповіді на питання:
1. Які існують види конструкційних матеріалів?
2. З яких ниток складається тканина?
3. Які ви знаєте натуральні волокна?
4. Яка нитка характеризує довжину тканини?
5. Яка нитка розміщується між двома пругами?
6. Ознаки лицьового боку тканини.
Практична робота: з*єднати деталі вашого виробу - це ті дівчатка, які ще не здали пташок (зшити петельним швом); підготувати фетр (або серветки, або будь-який , бажано не сипучий матеріал; або стару тканину) , схеми новорічних іграшок.
Висилати на мою електронну адресу: tetervovalyudmila@gmail.com
Тема 9. Загальні відомості про процес конструювання виробу. Тематична атестація.
Викладання нового матеріалу.
Творчий процес розробки нового зразка промислового виробу є художнє конструювання. Художня досконалість виробу визначається його формою, кольором, оздобленням та іншими ознаками.
Процес створення конструкції виробу відповідно до розробленого проекту чи розрахунків за ескізом, кресленням чи технічним описом називається конструюванням.
Узагальнення знань.
1. Чому у процесі художнього конструювання слід ретельно вибирати колір майбутнього виробу?
2. Які вимоги до виконання художнього і робочого ескізів?
Висилати сфотографовані готові вироби на мою електронну адресу: tetervovalyudmila@gmail.com
Хто знаходиться зараз вдома, можете подарувати ці сувеніри, як обереги , наших хоробрим захисникам.
Дата 25.10.2024
Тема 8. Ескізні малюнки. Процес конструювання виробу.
Мета: ознайомитись із загальними відомостями про процес конструювання; навчитись охарактеризовувати художнє конструювання як етап створення виробу; виконувати ескізні малюнки.
Викладання нового матеріалу.
Творчий процес розробки нового зразка промислового виробу є художнє конструювання. Художня досконалість виробу визначається його формою, кольором, оздобленням та іншими ознаками. Найпростіші геометричні форми - це куля, призма, конус, піраміда, циліндр. Ці форми можуть поєднуватись між собою.
Форма може бути симетричною та асиметричною. Прикладом симетричних форм є фігура людини, глечик, миска, яблуко тощо. У таких формах точки розміщені на однаковій відстані від осі.
Важливою характеристикою предмета є його колір. Предмет може бути одноколірним та багатоколірним. Колір певним чином впливає на сприймання навколишніх предметів тому властивості кольору слід обов*язково враховувати в процесі художнього конструювання виробу. Кольори бувають хроматичні (кольори веселки) та ахроматичні (білий, сірий, чорний); теплі (жовтий, оранжевий, червоний) та холодні (синій, зелений, фіолетовий, блакитний).
Для виготовлення виробу застосовують технічну та технологічну документацію. До такої документації належать ескіз, технічний опис, креслення, макет.
Ескіз - це графічне зображення предмета, виконане від руки, без застосування креслярського інструменту, з умовними позначеннями та дотриманням на око пропорцій предмета. Розрізняють художній та робочий ескізи. На художньому ескізі передається загальна форма предмета, колір, вид оздоблення, художні особливості матеріалу.Такий ескіз можна виконувати олівцями, фарбами. На робочому ескізі передають не тільки художні особливості виробу, його виконують чіткими лініями, зображують вигляд спереду, ззаду, показують окремі дрібні деталі.
Процес створення конструкції виробу відповідно до розробленого проекту чи розрахунків за ескізом, кресленням чи технічним описом називається конструюванням.
Узагальнення знань.
1. Чому у процесі художнього конструювання слід ретельно вибирати колір майбутнього виробу?
2. Які вимоги до виконання художнього і робочого ескізів?
Висилати сфотографовані готові вироби на мою електронну адресу: tetervovalyudmila@gmail.com
Дата 18.10.2024
Тема 7. Методи проектування: фантазування. Використання біоформ у створенні виробу. Міні маркетингові дослідження. (Синхронний режим).
Мета: ознайомитись із методами проектування, а саме – фантазування; використанням біоформ у створенні виробів; навчитись проводити маркетингові дослідження шляхом анкетування; визначити потребу у даному виробі.
Хід уроку
І. Організаційна частина та мотивація навчання.
Дівчата, доброго ранку! Сьогодні ми продовжимо виготовляти нашого голуба Миру, якого потім можна віднести у вільний простір та відправити нашим воїнам, які нас захищають, щоб ми мирно спали, працювали. А також можна написати листа для воїнів з побажанням найкращого та скорішого закінчення війни; скорішої нашої перемоги. Тому , дівчатка, виконуйте все на відмінно. Домовились?!
ІІ. Викладання нового матеріалу.
Методи проектування: фантазування. Використання біоформ у створенні виробу.
У процесі створення різних побутових предметів, під час будівництва та оформлення житла людина завжди зверталась по допомогу до природи. Форма посуду, меблів, одягу, іграшок, елементів житла часто нагадує нам природні форми. В оздобленні речей, що оточують людину, ми часто знаходимо зображення рослин, тварин, птахів, комах тощо.
Знання про форми і конструкції природних об*єктів покладені в основу науки біоніки. Це прикладна наука про застосування в технічних пристроях й інших речах властивостей, функцій, структур живої природи. Людина завжди спостерігала, як влаштовють своє житло птахи і звірі, а ці знання застосовувала, будуючи власне житло.
Для створення літальних апаратів люди запозичили форму птаха, будову його крила, а для плавальних засобів – форму тулуба, плавця і хвоста риби. Багато промислових виробів, споруд нагадують форму раковини, яйця, шишки, кукурудзяного качана, гриба тощо.
В легкій промисловості також часто застосовують природні форми, кольори, фактуру у створенні одягу. Це спідниця «тюльпан», брюки «банани», рукав «летюча миша», малюнок тканини «курячі лапи», леопардовий тощо.
Усі речі та предмети, що нас оточують, - пристрої, що полегшують працю, машини, меблі, книги, одяг, взуття тощо – є результатом праці тобто технологічної діяльності людини. На підприємствах люди різних професій перебувають у постійному пошуку, вдосконалюючи техніку та технології виробництва, задля задоволення потреб споживачів. У створенні нових зразків технологічних об*єктів широко застосовують метод фантазування. Він полягає в тому, що персонажі, події та техніка переносяться до інших умов існування або використання, до яких їх треба заново пристосувати.
Маркетингові дослідження – це вид діяльності, який за допомогою інформації пов*язує маркетолога з споживачем, покупцями і суспільством. Інформація в даному випадку використовується для виявлення і встановлення маркетингових можливостей та проблем; для виробітку, вдосконалення і оцінки маркетологових дій; для відслідковування результатів маркетингової діяльності; а також для покращення розуміння процесу управління маркетингом. Маркетингові дослідники класифікують інформацію, необхідну для дослідження, визначають метод її збирання, розробляють і здійснюють його, аналізують результати і передають отримані дані замовнику.
Методи збору первинної інформації. Основними методами збирання первинної інформації є опитування, анкетування, спостереження, експеримент та імітація (моделювання). Найважливішим з них є опитування. Опитування можна проводити особисто, телефоном чи поштою.
ІІІ. Самостійна практична домашня робота.
1. Сьогодні ми виконаємо крила пташки.
2. Взяти розкроєні чотири деталі для крил.
3. Скласти по дві деталі для одного крила і обшити петельним швом в одну нитку (ховаючи вузлик всередину тканини – з краю). Залишити отвір для заповнення ватою.
4. Наповнити крила ватою або синтіпоном та зашити отвір.
5. Сфотографувати, підписати та надіслати на мою електронну адресу: tetervovalyudmila@gmail.com
Бажаю успіхів та чекаю ваші роботи!
Дата 11.10.2024
Тема 6. Виготовлення та оздоблення виробу. Організація робочого місця. Правила безпечної праці. (Синхронний режим).
Мета: навчитись виготовляти виріб за шаблоном (зразком); добирати і виконувати оздоблення виробу; правильно організовувати робоче місце.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Доброго ранку, дівчата! Всі підготували матеріал?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Назвіть основні технологічні вимоги до виконання аплікації.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Перемалюйте шаблони пташки.
2. На столі розкладають основну тканину, переносять на неї потрібний малюнок: тулуб пташки (дві деталі), крила (чотири деталі). Лекала накладають на кусочки тканини економно щоб хватило тканини (та ще й залишилась), обводять по контуру олівцем і вирізають їх. Для виробів краще використовувати щільні несипучі тканини – повсь, фетр, сукно, оксамит, шкіру тощо.
Якщо зрізи тканин не сиплються, то деталі вирізують чітко за контуром, якщо ж зрізи обсипаються – то від контуру відступають 2-5 мм для підгину країв.
3. Далі дві деталі тулуба накладають одна на одну і пришпилюють шпильками.
4. Обшити краї петельним швом (залишивши отвір для заповнення синтіпоном або ватою).
Приклад: з ютуба «зразок виконання петельного шва.»
IV. Самостійна практична домашня робота.
1. Перемалюйте шаблони пташки.
2. Розкроїти дві деталі тулуба і чотири деталі для крил.
3. Скласти дві деталі тулуба і обшити петельним швом в одну нитку (ховаючи вузлик всередину тканини – з краю). Залишити отвір для заповнення ватою.
4. Наповнити тулуб ватою або синтіпоном та зашити отвір.
5. Сфотографувати, підписати та надіслати на мою електронну адресу: tetervovalyudmila@gmail.com
Бажаю успіхів та чекаю ваші роботи!
Дата 04.10.2024
Тема 5. Способи механічного з*єднання деталей. Закріплення деталей аплікації. Правила безпечної праці. (Синхронний режим).
Мета: ознайомитись із способами механічного з*єднання деталей, навчитись закріплювати деталі аплікації.
Хід заняття
І. Організаційна частина
Доброго ранку, дівчата! Сьогодні ми повинні з*єднати всі деталі вашої аплікації. А для цього ви повинні були підібрати картон для фона, клей, зубочистку для клея, оздоблювальні матеріали відповідно до ескізу.
II. Актуалізація опорних знань.
Дайте відповідь на такі питання
1. Від чого залежить вибір способу з*єднання?
2. Що таке монтаж виробу?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Залежно від матеріалу, з якого виготовлено виріб, конструкції виробів, тобто його використання застосовують різні види з*єднань. Найбільш поширеним видом є склеювання, зшивання, зв*язування за допомогою шурупів, заклепок. Зварювання та інших. Склеюють деталі із паперу, картону, деревини, шкіри, тканин, гуми за допомогою різних ріновидностей клеїв.
Часто в аплікації доводиться накладати одну деталь на іншу. В таких випадках спочатку вирізають нижню деталь, а потім на неї накладають верхню.
Для оздоблення аплікації застосовують стеклярус, бісер, мереживо, кольорові стрічки, блискітки. При цьому слід враховувати характер узору, композицію і не загромаджувати, не перевантажувати малюнок зайвими оздобленнями. Адже сама аплікація уже є оздобленням килимів, диванних подушок, фартухів, занавісок, одягу та інших речей.
Правила безпечної праці при роботі з ножицями:
1. перед початком роботи обладнати своє робоче місце необхідними інструментами та матеріалами;
2. надягти робочий одяг;
3. ножиці у неробочому стані зберігати зімкнутими лезами у спеціальному чохлі;
4. на столі ножиці повинні лежати зправа із зімкнутими лезами, гострими кінцями від себе;
5. передавати ножиці слід кільцями вперед із зімкнутими лезами;
6. слідкувати щоб ножиці не падали на підлогу тому, що вони псуються;
7. під час різання пальці лівої руки тримати на безпечнія відстані від леза.
Правила безпечної праці при роботі з голками
1. зберігати голки та шпильки у відповідному місці – гольничці;
2. для роботи не можна використовувати зігнуті, іржаві голки;
3. забороняється лишати голку без нитки, підносити голку до очей, брати до рота, вколювати у робочий одяг або м*які меблі, не залишати її у виробі;
4. щоб не проколоти пальця під час шиття, слід користуватись наперстком, який повинен щільно надягатись на палець;
5. передають голку разом із ниткою, зав*язаною вузликом;
6. якщо голка зламалась, її уламки слід обов*язково зібрати, замотати у папірець і викинути у смітник;
7. нитку відрізають ножицями, а не відкушують зубами.
IV . Практичне застосування учнями знань.
Виготовлення виробу та ойго оздоблення.
1. Спочатку розкладіть на ваш фон картону крупні деталі (розкладайте так, щоб готова аплікація була по середені картону); а потім дрібні, але так, щоб між ними не було видно фон картона.
Якщо зрізи тканини не сиплються, то деталі вирузують чітко за контуром, якщо ж зрізи обсипаються – то від контуру вудступають на 2-5 мм для підгину країв.
2. Починайте клеяти знову з великих деталей, намазуючи клей зубочисткою по краям розкроєних деталей, але так, щоб він не виходив (не вилазив) з під тканини на фон.
V. Підсумки уроку і домашнє завдання.
1. Приклеїти всі деталі своєї аплікації, оздобити її згідно свого ескізу , сфотографувати та надіслати на мою електронну адресу.
2. Підготувати матеріали: тканину (можно: фетр, серветки (що для витирання пилу), бумагу А4, олівець, нитки котушкові (краще по кольору тканини), голку, (наперсток – хто бажає).
3. На наступні уроки буде основна технологія: обробка текстильних матеріалів ручним способом. Ми почнемо виготовляти м*які плоскі іграшки. Наприклад: новорічні іграшки тощо.
4. Ознайомтесь із зразками ручних швів. Картка: зразки ручних швів
Дата: 20.09.2024; 27.09.2024.
Тема 3-4. Способи розмічання (за шаблоном, через копіювальний папір). Планування роботи з виготовлення виробу. Синхронний режим).
Складання послідовності технологічних операцій. Добір матеріалів. Виготовлення деталей аплікації за шаблоном. Копіювання малюнка на основу. (Синхронний режим).
Мета: ознайомитись із послідовністю технологічних операцій під час виготовлення виробу; навчитись складати план роботи з виготовлення виробу, добирати необхідні матеріали.
Хід заняття
І. Організаційна частина
Доброго ранку та мирного неба! Я сподіваюсь, що вже всі підготували весь матеріал та інструменти для праці?!
Тож уважно читайте мої коментарі!
ІІ. Вивчення нового матеріалу з практичним закріпленням.
Аплікацію виконують у певній послідовності:
1. Спочатку виконують ескіз у натуральну величину (він не повинен мати дуже дрібні елементи), можна використати малюнки для дитячих розмальовок.
2. Відповідно до ескізу підбирають матеріал за кольором та фактурою (тобто по товщині тканини).
3. Із загального малюнка на кальку переносять елементи аплікації: переводять кожний елемент і на кальці кожний шаблон підписують відповідно до деталей малюнка
( наприклад: ліва рука, ліва нога лівий башмак і т.д.)
4. Вирізати підписані шаблони.
5. За допомогою шаблонів кожний елемент аплікації обводять (олівцем або тоненькою крейдою) на відповідній тканині (розташувавши економно шаблони) й вирізають заготовки.
6. Далі кожну вирізану деталь кладуть на її місце (на основний малюнок ескіза) і прикріплюють шпильками, щоб не розсипалась уся композиція.
ІІІ. Домашня робота.
1. Виконати практичну класну роботу.
2. Доберіть картон для фона вашої аплікації, клей, зубочистку для клея, оздоблювальні матеріали відповідно до ескізу.
Дата 13.09.2024
Тема 2. Технологічний процес. Види конструкційних матеріалів. Технологія виконання аплікації з волокнистих матеріалів. Способи розмічання. (Синхронний режим)
Мета: ознайомитись з видами конструкційних матеріалів для виготовлення аплікації; навчитись розрізняти матеріали, необхідні для роботи, а також розпізнавати тканини, нитки, пряжу; характеризувати технологію аплікації, виконувати різні способи розмічання деталей аплікації.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Всім доброго ранку! Сьогодні ми повинні ознайомитись з видами конструкційних матеріалів для виготовлення аплікації; навчитись розрізняти матеріали, необхідні для роботи, а також розпізнавати тканини, нитки, пряжу; характеризувати технологію аплікації, виконувати різні способи розмічання деталей аплікації.
ІІ. Актуалізація мотивації навчання.
1. Давайте пригадаємо: з яких матеріалів виготовляють автомобіль, черевики, сорочки, годинник, килими?
2. Де виготовляють ці корисні речі?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Багато речей, якими користується людина в житті, виготовляється на спеціальних підприємствах – фабриках, заводах, у цехах, на сільскогосподарських фермах, як вручну, так і за допомогою відповідного обладнання. Спільна робота людей і машин, що спрямована на перетворення матеріалів та виготовлення продукції, називається виробничим процесом. Виробничий процес складається з окремих етапів:
1. Технологічний процес – зміна форми і розмірів швейної заготовки, складання окремих деталей у виріб, послідовність виконання операцій під час виготовлення виробу тощо.
2. Підготовка сировини чи матеріалів.
3. Формування окремих даталей.
4. Обробка деталей.
5. З*єднання деталей.
6. Оздоблення виробу.
Слово «аплікація» означає створення зображень або малюнків з різних елементів, заздалегіть вирізаних за шаблонами, що закріплюються на матеріалі-основі. Малюнки наносяться на певний фон, вирізаються і прикріплюються до основи шляхом пришивання, приклеювання, прибивання цвяхами тощо.
У техніці аплікації можна виготовити безліч виробів. Так це можуть бути: панно (прикраса на стіни), скатертина, покривало, штори, постільна білизна, різні предмети домашнього вжитку (газетниці, сумочки для дрібничок, прихватки, грілки для чайників, піжами тощо), а також прикрасити одяг для себе та дорослих.
Види конструкційних матеріалів для виготовлення аплікацій
Виготовляючи одяг, меблі, іграшки, машини, посуд й іншу продукцію на підприємствах використовують різні конструкційні матеріали. Такими матеріалами є – метал, тканина, скло, деревина, пластмаса, гума, папір, пряжа, шкіра тощо.
Для виготовлення аплікацій також використовують різноманітні конструкційні матеріали. Це може бути папір та пластилін, з якими ви працювали у молодших класах, тканина, клаптики шкіри, замші та хутра, пряжа та нитки, шнури, тасьма, гудзики, природні матеріали (сухе листя та квіти, зерно та крупи, пух тополі та пір*я, вата, насіння, лушпиння з яєць, пісок, солома), а також неткані матеріали – повсть. За основу (фон) беруть полотно, мішковину, картон, фанеру, ДВП й ін. Крім цього необхідно мати клей, пензлики, олівці, наперсток, шпильки, голки та нитки – для кріплення елементів аплікації до основи, ножиці – для вирізання деталей, лінійку, сантиметрову стрічку, міліметровий папір, кальку і копіювальний папір – для перенесення елементів аплікації з ескізу на тканину.
Технологічний процес виготовлення аплікації полягає в тому, що спочатку відбувається підготовка матеріалів до обробки. А саме: тканину перевіряють на наявність дефектів, визначають лицьовий та виворітний боки; всі клаптики необхідно випрати, а після висушування тканину обережно прасують. Можна також проклеїти матеріал флізеліном (щоб вони стали більш цупкими і не обсипались) (але я в цьому не наполягаю). Після цього приступають до формування окремих деталей – тобто за допомогою шаблонів розмічають їх та тканині і вирізають.
Вирізані деталі з*єднують з основою за допомогою клею, ниток (пришивають).
Для надання аплікації завершеного, естетичного , виразного та сучасного вигляду її оздоблюють. Для цього використовують вишивку, бісер, стрази, мереживо, тасьму, стрічки, шнури тощо.
Для того, щоб отримати певну деталь необхідно розмітити її на тканині. Існує декілька способів розмічання деталей: розмічання за шаблоном, через копіювальний папір, способом перенесення.
Розкладаючи тканину на столі, її ретельно розправляють. Далі беруть шаблони, прикладають їх до тканини, враховуючи напрямок малюнка і обводять простим олівцем або кравецькою крейдою (контурна лінія має бути тонкою). Шаблони розташовують на тканині економно, щоб було якомога менше відходів. Слід стежити щоб на деталі не потрапили дефекти. В першу чергу розташовують великі деталі, а потім дрібні.
Під час вирізування деталей слід обережно поводитись із ножицями. Пальцями лівої руки притримують тканину і розміщують їх на безпечній відстані від леза ножиць. Гострий кінець ножиць розміщують під тканиною. Вирізування деталей виробу з ткнини називається розкроюванням. Вирізані деталі називають кроєм. Розріз тканини по контуру деталі називають зрізом.
IV. Самостійна практична робота.
1. Записати у зошит число, тему та виділені основні поняття, вивчити та розуміти їх.
2. Підготувати малюнок (великий, на А4) (його можна взяти з інтернету та роздрукувати, можна використовувати малюнки для дитячих розмальовок). Цей малюнок не повинен мати дуже дрібних елементів).
3. Відповідно до ескізу підібрати матеріали за кольором та фактурою.
4. Скласти все в окрему папку або файл, підготувати також всі інструменти.
Сфотографувати, підписати (не на виробі) та надіслати на мою електронну адресу: tetervovalyudmila@gmail.com
Бажаю успіхів та чекаю ваші роботи!
Дата: 06.09.24
Тема 1. Поняття про технологію. Правила внутрішнього розпорядку. (Синхронний режим)
Мета: навчити характеризувати «технологію» як перетворювальну діяльність, ознайомити із правилами внутрішнього розпорядку та безпечної праці.
Мотиваційна частина.
Діти! Пригадайте:
1. Де виготовляють корисні речі?
2. Що необхідно мати для виготовлення корисних речей?
3. Де розміщують інструменти, заготовки інше обладнання під час виготовлення виробів?
4. Які правила внутрішнього розпорядку ви знаєте?
Усвідомлення нового матеріалу.
Термін «праця» означає корисну роботу людини під час трудової діяльності.
Технологія - це наука, що вивчає процеси перетворення різних матеріалів у предмети споживання, корисні речі, як на виробництві так і в побуті.
Існують різні види технологій. Прикладами технологічних процесів в побуті є приготування їжі, пошиття одягу, виготовлення і ремонт меблів у домашніх умовах, наклеювання шпалер тощо. Технологічні процеси рзноманітні – видобування корисних копалин (нафта, газ, вугілля), виготовлення одягу, взуття, меблів, будівництво, вирощування рослин, розведення тврин тощо.
Кожен технологічний процес складається з наступних елементів:
Предмета праці – це те на що спрямована праця (тканина, нитки, деревина, метал, цегла), засобів праці – те, за допомогою чого здійснюється праця (голки, швейні машини, верстати, ножівки, трактори), продукт праці – це готова продукція (сукні, автомобілі, білизна, будинки, літаки).
Правила внутрішнього розпорядку.
1. Перед початком заняття надіти робочий одяг (халат або фартух).
2. Підготувати робоче місце до роботи.
3. Не відволікатися від робити.
4. Додержуватись порядку та чистоти на робочому місці.
5. Обережно і дбайливо поводитись з інструментами й матеріалами, використовувати їх лише за призначенням.
6. Економно використовувати матеріали.
7. Роботу виконувати за допомогою справного інструменту та обладнання.
8. Робоче місце тримати у чистоті і порядку.
9. Після закінчення роботи прибрати робоче місце.
Повідомлення домашнього завдання.
На 1 семестр вам потрібно придбати: картон А4 (2-3 листа, будь якого кольору), клей «дракон» (інший клей не клеє тканину, а якщо купуєте інший, то вибирайте щоб він був без різкого запаху, маленьку тару), декілька кольорів серветок (що ми витираємо пил) або фетра; ножиці, палочка (зубочистка, щоб набирати клей), 2-3 листа білої бумаги А4, малюнок (наприклад – клоуна) на весь лист бумаги А4 (малюнок можно намалювати, або знайти в інтернеті та роздрукувати) і обов*язково зошит в клітинку, де дівчата повинні записувати число, тему та основні поняття (писать ми будемо більше на початку семестру).
Ми будемо виготовляти поетапно аплікацію.
Сфотографувати, підписати (не на виробі) та надіслати на мою електронну адресу: tetervovalyudmila@gmail.com
Бажаю успіхів та чекаю ваші роботи!
Комментариев нет:
Отправить комментарий